De kunst van samenwerken

team coaching

 

De manier waarop je met andere mensen samenwerkt is een van de belangrijkste dingen van je functie. Als je in een kantooromgeving werkt, dan is het ook een van de moeilijkste dingen. De reden? Er zijn zoveel verschillende soorten mensen dat samenwerken met anderen kan voelen alsof je een motor probeert te besturen met alleen je voeten. Je moet je weten aan te passen, nooit gefrustreerd raken en manieren vinden om alle betrokkenen gelukkig en succesvol te laten voelen. Samenwerken met anderen is zo belangrijk omdat je zo als team alles voor elkaar krijgt. Team coaches kunnen hier erg goed mee helpen. Het is niet genoeg om alleen briljante ideeën of goede doelen te hebben. Iedereen moet op één lijn zitten, toegewijd zijn en bereid zijn om samen te werken – en dat begint van bovenaf. Elk team heeft een leider nodig die mensen kan aansturen, een duidelijke visie voor het team kan bepalen en constructieve feedback kan geven over hun prestaties en over hoe ze zich in de toekomst kunnen verbeteren. In deze post bekijken we enkele van de belangrijkste vaardigheden die je als leider nodig hebt als je wilt dat je team op lange termijn succesvol is.

Stel duidelijke doelen

Een sterke visie voor het bedrijf en hoe het succesvol kan zijn is een must. Je moet er ook voor zorgen dat alle betrokkenen de doelstellingen voor het team begrijpen en ermee instemmen – en ze kunnen verwoorden als ze erom gevraagd worden. Dat betekent niet dat uw team het over precies hetzelfde eens moet zijn, maar ze moeten allemaal kunnen begrijpen wat het bedrijf doet, welke producten of diensten het aanbiedt en hoe de doelstellingen daarmee samenhangen. Een duidelijke visie voor het team zal iedereen helpen begrijpen waarom ze er zijn en waar ze naartoe moeten werken. Het geeft elk teamlid iets om naar te streven, en het helpt je om iedereen rond een doel te krijgen. Dit kan ook conflicten over verschillende prioriteiten binnen het bedrijf helpen voorkomen, omdat iedereen weet wat hij wel en niet moet doen.

Vertrouwen en communicatie opbouwen

Vertrouwen is essentieel in elk team, maar vooral in een interfunctioneel team waar mensen mogelijk professionele grenzen moeten overschrijden. Mensen zullen elkaar niet vertrouwen als ze geen goede relatie hebben, dus moet er enige tijd in de planning van het team zitten om elkaar te leren kennen. Je kunt niet zomaar van het werken met mensen in een zakelijke omgeving overgaan op het lid worden van een team en verwachten dat ze meteen vrienden worden. Dit kan tijd kosten, en het gebeurt ook niet van de ene op de andere dag. Je kunt niet zomaar op maandag verschijnen en mensen vragen om als een team samen te werken. De beste manier om vertrouwen en communicatie op te bouwen is om klein te beginnen en je team te laten zien hoe je wilt werken. Zodra ze zien dat je de grenzen al kent, zal het vertrouwen groeien. Zorg ervoor dat u mensen de juiste manier toont om dingen te doen, en als u niet zeker bent, vraag dan om hulp. Mensen zijn graag behulpzaam, en als u laat zien dat u bereid bent hulp te aanvaarden, zult u merken dat mensen u graag zullen helpen.

Leer door te laten zien, niet door te vertellen

Lesgeven wordt vaak gezien als iets dat gebeurt aan het eind van een project of een les. Maar eigenlijk is het iets dat voortdurend gebeurt. Als leider kunt u uw team laten zien hoe het moet, door het uw teamleden te laten zien. Probeer dit te doen, al is het maar voor een paar minuten per dag. Als u tegen uw team praat, praat dan tegen hen alsof u een van hen bent. Maak uw zinnen kort, en laat ze gaan over concepten of voorbeelden, niet over wat u doet. Laat hen weten hoe dingen gedaan moeten worden, niet wat u van hen verwacht. Als u klaar bent, laat hen het dan doen. Dit is een geweldige manier om vertrouwen in uw teamleden op te bouwen, omdat u hen de macht geeft om dingen te laten gebeuren. Mensen voelen zich graag autonoom, en door hen de processen of projecten van het team in handen te geven, zal het gevoel van empowerment toenemen.

Conclusie

Samenwerken met anderen is een van de belangrijkste dingen van je baan. Als je in een kantooromgeving werkt, is het ook een van de moeilijkste dingen. Je moet je weten aan te passen, nooit gefrustreerd raken en manieren vinden om alle betrokkenen zich gelukkig en succesvol te laten voelen. Stel duidelijke doelen voor uw team en help hen vertrouwen en communicatie op te bouwen door hen de juiste manier te tonen om dingen te doen. De beste manier om vertrouwen op te bouwen is klein te beginnen en uw team te laten zien hoe u wilt dat ze werken. Leer door te laten zien, niet door te vertellen. Help mensen om zowel persoonlijk als professioneel te groeien. Help mensen te overwinnen en te slagen, en help mensen zich autonomer en zelfbewuster te voelen. Dit zijn de sleutels tot het bouwen en leiden van succesvolle teams.

Posts created 39

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top